Taart voor je klant

Iedereen die in de detailhandel of service werkt zou klantgerichtheid hoog in het vaandel moeten hebben.
Toch is klantgericht zijn niet makkelijk. ‘Wat wil een klant nu precies?’  is een gedachte die vast weleens bij je op komt. Een klant verlaat je winkel (misschien heb je wat verkocht), maar je VOELT gewoon dat dit niet goed zit!


Aansluiten

Mijn ervaring is dat je dan ergens in het gesprek de aansluiting met je klant bent verloren.
Mogelijk heb je onvoldoende (of helemaal niet) gecheckt of jouw oplossing de oplossing is die de klant zocht. Invullen, aannames en onvoldoende focus spelen zijn vaak de reden dat wij niet echt of soms zelfs echt niet klantgericht zijn. We weten dit onbewust wel en als je dit leest klinkt het logisch en is het volgbaar. Toch kan het vaak beter.


Bouw een taart!

Ik zie het helpen van een klant, en of dat nu service bieden is bij een aankoop of een luisterend oor zijn bij afhandelen van een klacht, als het bouwen aan een taart. Als je alle lagen van de taart zorgvuldig kiest, als je de juiste ingrediënten gebruikt en je smaak uitgebalanceerd is, dan loopt elke klant tevreden de deur uit. Dat is de kers op de taart!

Een taart begint met een goede basis, hij is stevig, neutraal, fris. De basis laag zorgt voor de stevigheid van de hele taart en geeft ook al aan wat voor soort taart het is (een vlaai heeft een andere bodem dan een monchoutaart).

De tweede taart-laag (meestal een crème-laag) is luchtig, wat zoeter en wekt de nieuwsgierigheid op. Het maakt je nieuwsgierig naar de kern van de taart en is open.

In de derde laag zit de kern van de taart. Het is een krachtige smaak en geeft body aan de taart, zorgt voor samenhang. Een echte ambachtelijke taart herken je aan zijn mooie kern. Een diepvries slagroomtaart heeft geen kern….
We kunnen doorgaan met het bouwen van de taart totdat we de kers op de taart doen.
Vervang na het lezen van dit stukje het woord taart voor klantgesprek, service of verkoop en zie dat het precies over dezelfde soort smaak dus emoties gaat.


Jouw unieke taart

Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!

Elke klant verdient een klantvriendelijke benadering. Als je deze methode volgt dan gaat iedere klant met een taart de deur uit!

Diensten

Coaching NLP Mark Kupers
Coaching

We kennen allemaal periodes in ons leven dat we 'vastlopen' het niet meer weten of het tegenzit. Meestal zijn wij perfect in staat om er zelf uit te komen, het op te lossen of er mee om te gaan. Soms lukt dit niet. In dat geval biedt coaching een oplossing. In een kort traject (4 tot 6 sessies) gaan we samen aan de slag en voor je het weet ben je weer 'back on track'.

Coaching NLP Mark Kupers
Training

Onder de naam Belger - Kupers Trainingen geef ik (samen met Robert Belger) communicatietrainingen.
In deze training kijken we naar de kwaliteit van de communicatie en interactie vanuit RiK. RiK is het model dat een globale ordening aanbrengt in de structuur van onze communicatie en interactie. Ons model bestaat uit de drie pijlers: Relatie, inhoud en Kennis, RiK dus.

taart voor je klant
Taart voor je klant

Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!