Verbinden, Verdiepen & Verbeteren

De kern van Q-prs 

Eindelijk vakantie

De langste dag is weer geweest en zo langzaamaan beginnen de vakanties. Voor de meesten van ons zijn de laatste twee weken voor de vakantie het zwaarst. We willen nu al vakantie en zijn er NU aan toe en niet straks. Grappig is dat als je daadwerkelijk twee weken eerder de vakantie had gepland, dat gevoel ook twee weken eerder komt.  Als het dan eindelijk vakantie is dan begint het grote genieten. Bij het vertrekken roept de buurvrouw je toe: ’GE-NIET-EN van je vakantie he!!!’

Genieten is ondertussen iets geworden wat je als een lamp aan zou moeten kunnen zetten. Ook zit er iets dwingends in. Je moet NU genieten en o wee als je niet geniet. En eigenlijk zou je de hele tijd moeten genieten,  als de lamp aan is moet hij ook aan blijven staan.

Wat is volgens mij dan dat ‘genieten’?

Genieten is niet iets wat je zelfstandig doet;  je kunt niet gaan zitten en zo maar uit het niets gaan genieten. Je geniet dus ergens van. Zo geniet ik van het kijken naar mijn slapende zoon. Of op het station als ik twee geliefden elkaar zie begroeten. Of op datzelfde station hoe een student (de jeugd van tegenwoordig) een oudere dame uit de trein helpt en ook nog even de trolley voor haar uit de wagon haalt. Of in de trein (ja ik zit de laatste tijd veel in de trein) van het Hollands landschap dat in de ochtend aan mijn raam voorbijtrekt.

Niet te genieten!

Een lerares zei eens tegen mij: zonder dalen geen pieken… dus ook voor geluk of genieten is het nodig dat het even niet te genieten is. Het strand waar je straks op ligt te bakken is nog lekkerder nadat je in die verschrikkelijke file rond Parijs hebt gestaan. Dus ook niet-genieten is nodig om te kunnen genieten. Probeer dus ook eens, terwijl je in een file staat, je voor te stellen hoe heerlijk het is om op dat strand te liggen.

De Parelketting

Genieten is volgens mij dus iets wat je van iets doet en is een moment en geen langere periode.
Je kunt ook niet voortdurend gelukkig zijn. Je kunt genieten ook als een parelketting zien. Je rijgt momenten van geluk aan elkaar als een parelketting. Als je de ketting bekijkt zie je die momenten van genieten en geluk en daar kun je dan weer van genieten.

Na je vakantie

De dinsdag na je vakantie leef je alweer toe naar je volgende vakantie. De sleur heeft je weer helemaal te pakken. Je baalt er van en wil terug, let maar eens op. Hoe vaak mensen een ‘I want to go back’ foto plaatsen op social media. Ik kan mij voorstellen dat je daar wat aan wil doen. Het mooie is dat dat kan. Op 13 en 14 september geven Robert Belger en ik samen met de NLP Uni een introductie tweedaagse NLP. In die dagen laten we je zien hoe je aan de sleur kunt ontkomen en wat je kan doen om je gelukkiger te voelen. Lees hier meer informatie of schrijf je direct in, je kunt natuurlijk ook contact met mij opnemen.

 

 

Diensten

Coaching NLP Mark Kupers
Coaching

We kennen allemaal periodes in ons leven dat we 'vastlopen' het niet meer weten of het tegenzit. Meestal zijn wij perfect in staat om er zelf uit te komen, het op te lossen of er mee om te gaan. Soms lukt dit niet. In dat geval biedt coaching een oplossing. In een kort traject (4 tot 6 sessies) gaan we samen aan de slag en voor je het weet ben je weer 'back on track'.

Coaching NLP Mark Kupers
Training

Onder de naam Belger - Kupers Trainingen geef ik (samen met Robert Belger) communicatietrainingen.
In deze training kijken we naar de kwaliteit van de communicatie en interactie vanuit RiK. RiK is het model dat een globale ordening aanbrengt in de structuur van onze communicatie en interactie. Ons model bestaat uit de drie pijlers: Relatie, inhoud en Kennis, RiK dus.

taart voor je klant
Taart voor je klant

Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!