Verbinden, Verdiepen & Verbeteren
De kern van Q-prs
De kern van Q-prs
In onze gedachten kunnen wij van alles construeren. In no time ben je terug aan het strand waar je afgelopen zomer bent geweest. Je voelt de zon, hoort de zee en het gevoel van ontspanning komt helemaal weer terug (probeer het maar eens), dit is de positieve kracht van onze gedachten. Gedachten (ook wel mindset) kunnen ons ook negatief beïnvloeden, voorbeelden hiervan zijn plankenkoorts bij artiesten, of het ‘verstijven’ van (top)sporters.
Zoals de meesten van ons wel weten is Kiki prof. tennisster. vooral Roland Garros is ‘haar’ toernooi. In2016 presteert ze top, in dat jaar was ze halvefinalist, het jaar daarop 2017, vliegt ze er in de tweede ronde kansloos uit. In een interview aan de NOS gaf haar trainer Raemon Sluiter na de uitschakeling aan dat Kiki misschien hulp van buitenaf nodig had. De tennisste sprak er zelf (ook bij de NOS) over: “Er was paniek in mijn hoofd. Ik voelde me geen moment los en had last van zenuwen”.
En nu, in 2018, ziet het er (weer) veelbelovend uit. Wat is er gebeurd?
Topsporters, muzikanten en kunstenaar spreken vaak van een flow ‘als alles lukt’ . In zo’n flow halen ze mooie resultaten, slepen ze prijzen in de wacht en het plezier straalt er vanaf.
Alles LUKT!!
Als het niet lukt zitten ze ook in een flow maar dan de ‘werkelijk niets lukt’ flow.
Ze vliegen er in een tweede ronde al uit (Bertens) hebben geen inspiratie meer (Ron Blauw) en hebben het gevoel dat ze er niets meer van kunnen. Zijn hun talenten als sneeuw voor de zon weggesmolten? Nee, volgens mij niet.
Samen met haar trainer Raemond Sluiter heeft ze ook aandacht gegeven aan het mentale aspect van haar topsport Daarbij is ze anders gaan trainen, het was dus en anders trainen en het mentale aspect aanpakken.
In plaats van 2017 als compleet falen te (blijven) voelen hebben zij en haar coach gekeken naar wat er nodig is om het nu in 2018 anders te doen. Nu ik bezig ben met dit blog lees ik dat ze doorgedrongen tot de derde ronde.
Hetgeen wat veranderd is, is het geloof van wat ze kunnen en wat niet. In een eerder blog heb ik het al gehad over je overtuigingen en de invloed daarvan. Ze zijn dus vooral gaan geloven dat ze het niet kunnen. Helaas is het niet zo makkelijk om dan ineens maar wat anders te gaan denken. Maar wat dan wel?
We zijn gewend geraakt om te denken in termen van winst of verlies, succes of mislukking.
Het zo ongenuanceerd kijken naar een behaald succes zorgt ervoor dat je niet snel leert van een faalactie. Ik kijk liever naar een gewenst of ongewenst resultaat. Wat je kunt doen is te kijken naar wat je hebt gedaan om tot het ongewenste resultaat te komen. Als je dat hebt gedaan kun je kijken naar wat je moet doen om het ongewenste resultaat om te buigen naar een gewenst resultaat. Dat is eigenlijk al de eerste stap voor het veranderen van de mindset.
Een optimist ziet een halfvol glas en een pessimist een half leeg glas. Zij kijken naar hetzelfde en leggen het tegenovergesteld uit. Uit onderzoek is gebleken dat een optimist het behalen van succes als iets structureels ziet en het niet halen van succes als een incident.
Een pessimist draait dat om, het niet halen is structureel en het wel halen incidenteel.
Dit verklaart ook de flow (positief of negatief) waar ik het over had. Een kleine zijstap: de opportunist heeft geen idee waar de optimist en pessimist het over hebben en drinkt snel het glas leeg.
Kan je hulp gebruiken om jouw positieve flow te behouden of je negatieve flow te draaien? Neem dan contact op.
We kennen allemaal periodes in ons leven dat we 'vastlopen' het niet meer weten of het tegenzit. Meestal zijn wij perfect in staat om er zelf uit te komen, het op te lossen of er mee om te gaan. Soms lukt dit niet. In dat geval biedt coaching een oplossing. In een kort traject (4 tot 6 sessies) gaan we samen aan de slag en voor je het weet ben je weer 'back on track'.
Onder de naam Belger - Kupers Trainingen geef ik (samen met Robert Belger) communicatietrainingen.
In deze training kijken we naar de kwaliteit van de communicatie en interactie vanuit RiK. RiK is het model dat een globale ordening aanbrengt in de structuur van onze communicatie en interactie. Ons model bestaat uit de drie pijlers: Relatie, inhoud en Kennis, RiK dus.
Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!