Verbinden, Verdiepen & Verbeteren
De kern van Q-prs
De kern van Q-prs
Mijn naam is Mark Kupers, ik ben NLP Master Practitioner en professioneel Coach.
Ik Coach individuen en teams. Ik blog maandelijks en doe dat over volgende thema’s:
Deze maand is het thema ‘NLP, hoe doe je dat?’ Veel leesplezier.
Een tijdje terug coachte ik iemand, laten we hem Frits noemen. Als Frits in een discussie belandde zocht hij snel de escalatie op. Vooral als hij het gevoel kreeg het onderspit te delven werd hij boos. Vaak vertrok hij dan met veel donder en geweld. Bijna altijd was dit een opmaat voor het einde van het dienstverband. Daarna vond Frits een nieuwe baan en kwam hij weer in eenzelfde situatie terecht. Frits kwam bij mij omdat hij er vanaf wilde. Na de intake startten wij een coachtraject.
Als dit gelezen hebt dan denk je misschien ‘Frits stop daar dan mee!’. Als je anders wil moet je gewoon anders DOEN. Frits had zich in het verleden al vaker voorgenomen om het anders te doen. Hij zei dan tegen zichzelf : Ik ga dat nooit meer doen, ik doe het de volgende keer heel anders of ik word nooit meer boos. Hoe groot zijn voornemen ook is, toch deed hij steeds hetzelfde. Waarschijnlijk herkennen wij het ook uit ons eigen leven, we doen steeds het ene terwijl we toch echt iets anders willen doen.
Ons doen, denken en voelen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voor verandering richten wij ons normaal gesproken op het doen. Dit is ook het meest zichtbare ‘ je bent wat je doet’ is vaak hoe we daar over denken. Ik zie dat toch anders. Om het uit te leggen gebruik ik de logische niveaus.
De Logische niveaus werden geïntroduceerd door de antropoloog Gregory Bateson. In de Unified Field Theory werkte Robert Dilts de logische niveaus verder uit.
De theorie van de logische niveaus van leren en ontwikkelen gaat ervan uit dat er 6 logische niveaus zijn. Hieronder zie je de opbouw van de logische niveaus.
De onderste twee niveaus (omgeving en gedrag) staan voor waar je bent en wat doet en waar je bent. De twee niveaus daarboven (Mogelijkheden en Vaardigheden & Geloof en Overtuigingen en Waarden) staan voor je capaciteiten (wat kun je) en wat geloof je over jezelf (je overtuigingen). De bovenste twee niveaus (Identiteit en Missie) staan voor wie je bent en ‘waartoe je hier op aarde bent’. Stelregel is dat een hoger niveau automatisch invloed uitoefent op de niveaus daaronder. Als je missie of identiteit veranderd heeft dit direct invloed je vaardigheden en gedrag. Bijvoorbeeld: een meisje dat er tijdens het paardrijden achter komt dat als je vlees eet dus ook wel eens paard eet kan ineens vegetarisch worden. De ingang van de verandering is dan weliswaar omgeving (de manege) maar ze verandert iets op identiteitsniveau (ik ben vegetariër) wat alle onderliggende niveaus verandert. Hierdoor wordt zij overtuigd vegetariër en is zij vastbesloten om vegetariër te blijven.
Albert Einstein zei over veranderen en oplossen: ‘Geen enkel probleem kan worden opgelost op hetzelfde niveau als waarop het gecreëerd is’. Voor een bestendige verandering ligt oplossing altijd op een hoger niveau.
Mijn coaching richt zich op het veranderen van de laag met daarin de overtuigingen. Een overtuiging is iets wat je zo vaak tegen jezelf hebt gezegd dat het voor jou waar is.
Je kunt de overtuigingen onderverdelen in: Belemmerende en ondersteunende overtuigingen. Belemmerende overtuigingen zijn overtuigingen die je belemmeren om iets te bereiken. Een voorbeeld hiervan is ‘ik kan het niet’. Als je het ongewenste resultaat dan hebt behaald, je hebt gefaald, denk je ‘zie je wel! Ik kan het niet’. Deze gedachte bevestigd en versterkt de belemmerende overtuiging.
Ondersteunende overtuiging. Deze ondersteunen je bij het behalen van het gewenst resultaat. Als je overtuiging is ‘ik kan het’ dan geef jij je onbewuste de opdracht om het te behalen omdat je gelooft dat je het kan. Als je het behaald heb zeg je tegen jezelf ‘ zie je wel ik zei het toch dat ik het kan’
Frits veranderde steeds zijn omgeving (ander werk) om in die nieuwe omgeving weer geconfronteerd te worden met zijn gedrag. De oplossing van het probleem ligt voor Frits bij zijn overtuigingen. In een discussie dacht hij: “ik kan het toch niet, ze geloven mij niet en de zaak is verloren’. Zijn overtuiging was ‘ik kan het toch niet, ik ben het niet waard’. En door steeds met slaande deuren te vertrekken werd zijn overtuiging steeds bevestigd en versterkt.
Om voor een ander resultaat te zorgen kon hij niet anders dan zijn overtuiging te veranderen. Voor Frits was dat ‘Ik kan het niet’ deze is vervangen door ‘ik kan het!’.
Een aantal weken na de laatste sessie belt Frist mij op. Wat hem nu toch is overkomen!
Hij had een afspraak met een moeilijke klant. Collega’s hadden allemaal hun tanden al stuk gebeten op deze klant. Nu was het Frits zijn beurt om met de klant ‘in de slag te gaan’.
Deze klant triggerde het gevoel dat hij wel eens het onderspit zou kunnen delven. Frits herinnerde zich ook de laatste sessie en voorafgaand aan het gesprek en was zich bewust van zijn nieuwe ondersteunende overtuiging. Het gesprek was goed verlopen. In alle rust, controle en met vertrouwen had hij het gesprek gevoerd. De klant was gebleven en tevreden. Belangrijker voor Frits hij had zijn rust bewaard en was uitermate tevreden over zijn eigen handelen. Missie geslaagd!
Raak jij ook steeds in eenzelfde situatie verzeild? Wil je wel anders doen maar weet je niet hoe? Laat mij je dan helpen. Neem contact met mij op voor een vrijblijvend gesprek en laten we samen onderzoeken naar wat jij anders wilt.
We kennen allemaal periodes in ons leven dat we 'vastlopen' het niet meer weten of het tegenzit. Meestal zijn wij perfect in staat om er zelf uit te komen, het op te lossen of er mee om te gaan. Soms lukt dit niet. In dat geval biedt coaching een oplossing. In een kort traject (4 tot 6 sessies) gaan we samen aan de slag en voor je het weet ben je weer 'back on track'.
Onder de naam Belger - Kupers Trainingen geef ik (samen met Robert Belger) communicatietrainingen.
In deze training kijken we naar de kwaliteit van de communicatie en interactie vanuit RiK. RiK is het model dat een globale ordening aanbrengt in de structuur van onze communicatie en interactie. Ons model bestaat uit de drie pijlers: Relatie, inhoud en Kennis, RiK dus.
Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!