Verbinden, Verdiepen & Verbeteren

De kern van Q-prs 

Wie ben ik?

Hoe vaak vraag jij jezelf af ‘wie ben ik?’. Onbewust waarschijnlijk vaker dan dat je er echt bewust voor bent gaan zitten. Toch is het interessant om jezelf deze vraag eens bewust te stellen.

De afgelopen maanden is er voor mij veel veranderd en ben ik vaak (bewust en onbewust) bezig geweest met de vraag ‘wie ben ik’ . Nu ben ik ondernemer, maar wat voor ondernemer ben ik dan? Ik ben ook Vader en Partner maar wat voor vader of partner? Het is wel eens goed om daar in relatie met je werk en/of functioneren binnen je team over na te denken.

Als ik weet wie ik ben

Als je weet wie je bent en de vraag ‘wat voor… ben je dan?’ daar achteraan stelt krijg je vanzelf inzicht in hoe jij je wie ben ik vormgeeft. Een korte uitleg.

Sinds april 2016 ben ik ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en eigenlijk ondernemer. Ik ben voor mijn gevoel pas per 1-1-2018 echt ondernemer. Vanaf die dag had ik geen dienstverband meer en ben ik echt op mijzelf aangewezen. Maar wat voor ondernemer ben ik dan? ZZP-er, Directeur-eigenaar?, CEO, Trainer, Coach, NLP-er, Inspirator, Mijn antwoord op die vraag is: Ik ben Mark Kupers, NLP-Coach en Trainer. En wat voor een? Ik ben er een die proactief, energiek en professioneel is! Ik weet zelf welke eigenschappen daar bij horen.

Wat heeft dit met communicatie te maken?

Volgens mij alles. Als we de vraag omkeren ‘wat doe ik als ik niet weet wie ik ben’ wordt duidelijk dat het weldegelijk belangrijk is. Pas als je zelf weet wie je bent ga je daar naar handelen en zal iedereen in jouw omgeving je daar op aanspreken. Of je nu Manager, Directeur, Medewerker of Assistent bent pas als jij jezelf goed voelt bij je titel en hoe jij daar vorm aan geeft werkt het voor je. Een tijd geleden sprak ik iemand die duidelijk aan het zoeken was naar zijn titel en identiteit. ‘What’s in a name’ was mijn eerste reactie maar gaande het gesprek dacht ik ‘ALLES’. Hij had de verantwoordelijkheid van een directeur, zijn team bestond uit operationele mensen, zijn branche spat bijna uit elkaar van de ontwikkeling. DGA of Eigenaar dekte de lading niet. Entrepreneur paste niet bij hem maar wat dan wel?

In mijn vorige blog heb ik het gehad over de logische niveaus. Als je die ernaast legt zie je dat als je niet weet wie je bent (je identiteit) dit direct invloed heeft op je overtuigingen en handelen. En als je zelf niet weet wat je identiteit is hoe kun je dan verwachten dat je team/collega/ondergeschikten weten wie jij bent en wat jij doet. Leuke andere vraag is, hoe noem jij je team, collega’s of ondergeschikten.

Hoe kom je te weten wie je bent?

De eerste vraag die je stelt (en schrijf het antwoord maar op) is wat doe je?
Maak de antwoorden zo concreet mogelijk! Als ik mijzelf als voorbeeld gebruik.

  • Trainen
  • Coachen
  • Praten
  • Luisteren
  • Meedenken
  • Begeleiden van intervisie en brainstormsessies
  • Adviseren

Vervolgens kies je de voor jou belangrijkste antwoorden.

In mijn geval Trainen En Coachen. Dan ga je op zoek naar titels die zoveel mogelijk de lading dekt (in mijn geval redelijk eenvoudig). Maak van het zoeken naar de titels een kleine brainstorm. Na de brainstorm ga je schrappen en kiezen welke het beste of misschien wel helemaal past. Vervolgens stel jij je de vraag ‘wat voor coach ben ik dan? Ook die antwoorden schrijf je op.  Mijn antwoorden op die vraag zijn: Ik ben een coach professionele coach, die het coachen en de coachees serieus neemt, afspraken na komt en beproefde methode gebruikt in zijn coaching. Die open is, dus onbevangen met iemand in gesprek gaat. Oplossingsgericht is, problemen zijn naar maar je kunt er wat mee doen om het voor de toekomst beter te maken. En zich proactief opstelt, dus voor zijn onderneming kansen ziet en aanpakt. Via deze twee korte stappen kom je er achter wat je identiteit (vanuit je rol) is en hoe je daar inhoud aan geeft.

Nu je weet wie je bent

Als je deze stappen hebt doorlopen merk je dat je steviger in je schoenen staat in je rol. In het begin kan het nog wel wennen zijn. Als je zoekende bent naar hoe je iets aan moet aanpakken vraag dan aan jezelf ‘hoe past dit bij mijn rol als…’

Alleen voor je werk?

Dit blog is geschreven vanuit het werkperspectief geschreven. Het mooie is dat je dit voor al je rollen kunt doen.

Hulp nodig?

Heeft dit blog je aan het denken gezet? Dat is ook de bedoeling van dit Blog. Wil je er eens met mij over van gedachten wisselen? Neem dan vrijblijvend contact op, tot snel!

Diensten

Coaching NLP Mark Kupers
Coaching

We kennen allemaal periodes in ons leven dat we 'vastlopen' het niet meer weten of het tegenzit. Meestal zijn wij perfect in staat om er zelf uit te komen, het op te lossen of er mee om te gaan. Soms lukt dit niet. In dat geval biedt coaching een oplossing. In een kort traject (4 tot 6 sessies) gaan we samen aan de slag en voor je het weet ben je weer 'back on track'.

Coaching NLP Mark Kupers
Training

Onder de naam Belger - Kupers Trainingen geef ik (samen met Robert Belger) communicatietrainingen.
In deze training kijken we naar de kwaliteit van de communicatie en interactie vanuit RiK. RiK is het model dat een globale ordening aanbrengt in de structuur van onze communicatie en interactie. Ons model bestaat uit de drie pijlers: Relatie, inhoud en Kennis, RiK dus.

taart voor je klant
Taart voor je klant

Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!