Verbinden, Verdiepen & Verbeteren

De kern van Q-prs 

Het onbewuste op tafel

De hele dag communiceren wij bewust en onbewust. Dit doen wij door gewoon met elkaar te praten, op elkaar te reageren of door non-verbaal signalen af te geven. Als je bewuster en effectiever wil communiceren is het essentieel om naar je eigen aandeel in communicatie te kijken.

Door onze tweedaagse training ‘Het onbewuste op tafel’ op 1 en 2 februari 2018 krijg je meer zicht en inzicht op hoe jij in elkaar steekt. Je werkt aan het bewust maken van een aantal onbewuste zaken, zoals bijvoorbeeld je diepste waarden en overtuigingen.Zo leer je te begrijpen wat nu maakt dat je doet wat je (altijd al) doet. Als je het onbewuste op tafel krijgt, schept dat ruimte voor verandering en ontwikkeling! Dat brengt je uiteindelijk meer grip op je gedrag en communicatie. Zo wordt je effectiever in je interactie met anderen

Bewustzijnsniveaus

Er zijn 3 bewustzijn niveaus, je bewuste, je onderbewuste en je onbewuste.
Wat is nou wat? Een korte uitleg.

Je bewuste

Dit is je mentale staat waardoor je in staat bent om te waarnemen, ervaren, beoordelen en reageren. Je beseft het je ook terdege. Je leest nu deze blog en vindt er waarschijnlijk wat van (goed of fout). Je hoort de radio spelen en vindt het een ‘lekker nummer’. Het bewuste ondersteunt in het maken van keuzes. In de basis zorgt het ervoor dat wij weten of iets veilig is of niet.

Je onderbewuste

Dit is een niveau dieper. Je kunt dit zien als een soort bibliotheek van je bewuste.
Hierin zitten gedachten, ervaringen en beslissingen van uit je bewuste opgeslagen.
Het onderbewuste kan ineens opvlammen als je in een situatie komt die je herkent uit het verleden. Als je leest ‘Hoe zag je kamer uit toen je 8 jaar was’ komt er direct een beeld op. Voordat je dat las was je er helemaal niet mee bezig.

Je onbewuste

Je onbewuste zorgt er in eerste instantie voor dat je in leven blijft. Het zorgt dat je ademhaalt, je bloed rond gepompt wordt en je spijsvertering het doet. Ook zal het vanzelf bacteriën aanvallen om te voorkomen dat je ziek wordt. Heb jij ooit zelf de temperatuur van je lichaam “ingesteld” of “aangepast”. In je onbewuste zitten ook ervaringen, herinneringen en beslissingen opgeslagen die we niet bij ons bewustzijn willen hebben. Denk hierbij aan traumatische ervaringen, die blokken we, maar ook overtuigingen en waarden die we vanuit onze jeugd mee hebben genomen.

Je zou het onbewuste als een onzichtbare drijvende kracht kunnen zien. Als jij al jong hebt ervaren dat helpen goed is, zal jij snel je hulp aanbieden. Heb je meegekregen dat als je huilt, je je aanstelt, dan zul je niet snel in tranen zijn. Kies je daar bewust voor? Meestal niet. ‘Zo ben ik gewoon’ denk je dan meestal (die gedachte je bewuste)

 

Het onbewuste op tafel

Door het onbewuste op tafel te krijgen zie je (bijna letterlijk) waarom je doet wat je altijd doet. Vaak leggen wij de verantwoordelijkheid voor miscommunicatie bij de ander neer. ‘Waarom doet mijn collega, schoonmoeder of kind toch altijd zo?’ Terwijl de vraag ook zou kunnen zijn: ‘Wat doe ik nou eigenlijk wat maakt dat mijn collega, schoonmoeder of kind altijd zo reageert?

 

Wil jij weten waarom jij doet wat je altijd doet? Wat je daaraan kan veranderen? Hoe je effectiever kan communiceren en je moeilijke situaties makkelijker aankan? Lees hier meer informatie of schrijf je dan direct in voor onze tweedaagse!

Diensten

Coaching NLP Mark Kupers
Coaching

We kennen allemaal periodes in ons leven dat we 'vastlopen' het niet meer weten of het tegenzit. Meestal zijn wij perfect in staat om er zelf uit te komen, het op te lossen of er mee om te gaan. Soms lukt dit niet. In dat geval biedt coaching een oplossing. In een kort traject (4 tot 6 sessies) gaan we samen aan de slag en voor je het weet ben je weer 'back on track'.

Coaching NLP Mark Kupers
Training

Onder de naam Belger - Kupers Trainingen geef ik (samen met Robert Belger) communicatietrainingen.
In deze training kijken we naar de kwaliteit van de communicatie en interactie vanuit RiK. RiK is het model dat een globale ordening aanbrengt in de structuur van onze communicatie en interactie. Ons model bestaat uit de drie pijlers: Relatie, inhoud en Kennis, RiK dus.

taart voor je klant
Taart voor je klant

Ieder bedrijf heeft zijn unieke klantbenadering. Laat mij je helpen met het optimaliseren van de samenstelling structuur en opbouw van jouw taart. Zo vinden we de juiste ingrediënten, de juiste nuancering en ontdekken we jouw ‘kers van de taart’. Als we dit helder hebben bouwen wij jouw eigen unieke taart! Jouw unieke taart gebruiken wij in de training om je medewerkers de structuur en houvast te bieden waarin zij een klant optimaal kunnen helpen. Dan is je klant tevreden!